Mina examenstårtor

I fredags tog jag äntligen min efterlängtade sjuksköterskeexamen och passade självklart på att baka fina tårtor till mig själv med sjukskötersketema. Brosch-tårtan föreställer broschen som jag fick under examensceremonin, Röda Korsets högskolas brosch, som är himla vacker.

Ena tårtan är gjord på ljusa vanliga bottnar, andra tårtan är bakad på ljusa glutenfria bottnar. Båda tårtorna är fyllda med rårörda jordgubbar och whipped cream cheese frosting, spacklade med smörkräm smaksatt med vanilj och alla dekorationer är gjorda för hand i sugarpaste, förutom pärlorna på broschen som är färdiga ätbara guldpärlor i två olika storlekar. Guldfärgen är ätbar guldfärg som jag blandat med lite klar alkohol till en målbar färg. Bokstäverna på den röda tårtan blev lite kletiga, insåg att jag borde ha målat dom efter att jag satte dom på plats istället för före… Men jag tycker det blev helt okej ändå =) Var även första gången jag jobbade med bokstavsutstickare, var knepigare än vad jag trodde men fick till slut till dom, gäller att kavla SPn riktigt tunt och sen låta den torka en stund innan man sticker ut bokstäverna.

Fyllningen blev en riktigt lyckad kombination, syrlig och fräsch mot det ganska så söta täcket, och blev riktigt nöjd med de glutenfria bottnarna som blev både saftiga och höga – recept kommer!


Det lilla dessertbordet

8 thoughts on “Mina examenstårtor

  1. Wow! Tårtorna ser helt underbara ut, och dessertbordet ser jättelyxigt ut. Väldigt fina skyltar också! 🙂 Grattis till examen!

Lämna en kommentar

