Sparrisrisotto med Cajunkyckling

När jag gör risotto brukar det vanligtvis bli svamprisotto, men jag kände för att prova på något nytt i helgen och bestämde mig för grön sparris. Till det gjorde vi helstekt cajunkryddad kycklingfilé i ugn som blev riktigt saftig och god. Du kan ha i princip vad du vill i din risotto, ta bort sparrisen så har du ett grundrecept!

3-4 portioner
Ugn: 175 grader

Ingredienser

  • 3-4 kycklingbröstfiléer
  • 2 dl Avorioris
  • 1 stor gul lök eller 2 mindre
  • 2 msk olivolja
  • 1 1/2 dl vitt vin
  • 5 dl hönsbuljong
  • 1 msk smör + till stekning
  • 1 dl riven parmesanost
  • 1 knippe färsk grön sparris
  • salt
  • peppar
  • Fiddes Payne Cajun seasoning kryddmix

Gör så här:

1. Gnid in kycklingfiléerna med cajunkrydda, salt och peppar. Bryn i stekpanna på hög värme tills de har fått en fin yta, lägg dom sedan i en smord ugnsfast form och stek i mitten av ugnen i ca 25-30 minuter eller tills de har en innertemperatur på 70 grader.

2. Skala och hacka löken. Hetta upp olja i en kastrull eller traktörpanna och stek löken i kastrullen så den blir nötbrun. Blanda ner riset i löken, slå på vinet och 2 dl av hönsbuljongen. Koka på svag värme tills vätskan absorberats, ställ riset av plattan och låt det dra i ca 5-10 minuter.

3. Skär sparrisen i ca 2 cm breda bitar och stek i lite smör i en stekpanna. Låt sparrisen steka på svag värme tills det är dags att tillsätta den i risotton.

4. Slå på resterande mängd buljong i risotton, rör om och ställ på medelhög värme på spisen tills all vätska har absorberats av riset. Smaka av – känns riset för hårt kan du tillsätta lite mer vitt vin, men det ska vara lite ”al dente”. Tillsätt parmesanost, smör och stekt sparris och rör om ordentligt. Smaka av med salt och peppar.

5. Skiva kycklingfilén i skivor och servera tillsammans med risotton och en grönsallad.

2 thoughts on “Sparrisrisotto med Cajunkyckling

  1. Låter och ser gott ut. Dock testade jag rissotto för första gången hos min vän här om dagen och det va inget för mig… Men jag funderar på att göra det själv en gång, det kanske blir godare när jag gör det:) Tack för receptet!

    • Kan vara så stor skillnad på risotto och risotto! Har ätit många dåliga risottos i mina dagar, vill ha den krämig men samtidigt lite al dente. Blir alltid bäst när man gör det själv 😉

Lämna en kommentar

