Bakad potatis med skagenröra

Skagenröra är allra godast när man gör den själv – jag tycker ofta att färdigköpt känns alldeles för fet och ”tung”. Jag balanserar upp min med creme fraiche, citron och rödlök, och serverar den gärna med en bakad potatis.

2 portioner

Ingredienser:

  • 2 bakpotatisar
  • 1 dl creme fraiche
  • 2/3 dl majonäs
  • saften från en halv citron
  • 1 liten rödlök
  • 300 gram oskalade räkor
  • Dill (jag använder fryst)
  • Salt
  • Peppar

Gör så här:

1. Tillaga bakpotatisen enligt egna önskemål. Jag tycker det tar alldeles för lång tid att laga till den i ugn så jag brukar köra den på full fräs i mikrovågsugnen i ca 20-25 minuter.

2. Skala räkorna och hacka dom grovt. Lägg i en skål. Tillsätt finhackad rödlök, creme fraiche, majonäs, citronsaft, dill, salt och peppar. Rör om.

3. Servera röran till potatisen, gärna med en klick smör i potatisen och en grönsallad på sidan om.

One thought on “Bakad potatis med skagenröra

  1. Pingback: Bakad potatis + grillad kyckling + mangoraja = sant | A petite indulgence

Lämna en kommentar

