Chokladtårta med salted caramel till Tove

När syrran fyller år är det en självklarhet att det blir tårta bakat av mig (hon fixar alltid tårta åt mig när jag fyller år, oftast en med marängbottnar, grädde, jordgubbar och lime som är snuskigt god i sin enkelhet), och i år ville jag ge mig på att spritsa en tårta för första gången, så jag valde att göra en chokladtårta med salted caramel-smörkräm som fyllning.

Toves tårta 2013

Toves tårta 2013(1)

Receptet för själva bottnarna hämtade jag ur boken Cake Angels, och de blev riktigt saftiga, kladdiga och goda – väl värda det lilla extra  jobbet de behövde, ska lägga upp receptet på bloggen nästa gång jag gör den tänkte jag. Fyllning och frosting har jag hämtat recept från Louise’s spis. Tårtan är spritsad genom att jag har tryckt ut lodräta rader med ”kluttar” av frosting, som jag sedan har format till ”vågor” med hjälp av en liten tesked. En enkel teknik, men det tar sin lilla tid!

2 thoughts on “Chokladtårta med salted caramel till Tove

Lämna en kommentar

